Start arrow Ture arrow Kysten

Kysten

Svinø Camping og op mod renden

mandag, 02 juli 2007

Kenneth skriver:

En god ven og kammerat igennem mange år, og som også er lystfisker, kiggede en tur forbi for at hilse på. Vi startede ud med lidt god mad og hyggesnakkede lidt. Inden længe sagde jeg mens jeg kiggede ud af vinduet. Skal vi ikke tage chancen og køre en tur på kysten.

Per som er en rigtig lystfisker, og altid korrekt 'påklædt', med tingene parat i bilen, var frisk. Kl. 1915 kørte vi mod Svinø Camping. Ud med grejet, på med waders. Vi startede nede for campingpladsen og affiskede der og vadede så langsomt op mod renden, mens vi affiskede det hele.

Jeg selv fiskede med blik og ophænger flue, men Per nøjes med blik. Der blev startet ud med nogle meget små hornfisk, hvoraf den ene var kroget så voldsomt, at den måtte med hjem. Andre blev sat fri. Jeg fik omkring 2130 et godt hug, men ikke fast fisk. Per havde da ikke selv videre haft noget, men begyndte nu at konstatere rørte vande.

Ca. 2145 kom hugget ude i strømmen, og Per havde fast fisk. Efter en kort fight blev der nettet en meget fin ørred på 1.3 kg og 43 cm.

Så det var en ganske fin tur, og ser frem til dem næsten. Og det viser bare at det spontane også kan give fisk til gryden.

Knæk og bræk.

Ore Strand

mandag, 02 maj 2005

Er der hornfisk ? ..

Dette skulle testes en fin aftenstund .. Efter at have talt med muremesteren omkring vores skorstene, gik turen ned til den lokale havn/strand ved masnedsund.

Denne dag var det kyststangen der var med og en rigtig sølvpil var påsat enden. Efter ca. 1½ times fiskeri var der fast fisk .. Dette var ikke en hornfisk, hvad så ? En dejligt stærk havørred på 45 cm og lidt over kiloen ville fanges. Jeg elsker havørreder. Skøn og dejlig fisk - det gælder både som sportsfisk og ikke mindst som spisesfisk.

Lidt senere blev det til et enkelt næpdyr .. Så de er kommet til byen..

Bogø Vesterskov samt Madses Klint

lørdag, 15 januar 2005
Kenneth skriver:

Årets første tur til kysten foregik i noget tåget og kold vejr. Dog var der ingen nævneværdig vind, så det kunne der glædes over. Jeg havde aftalt at mødes med en kollega og god ven, Per, på rastepladsen ved Farø, hvor så ture skulle gå til Bogø Vesterskov.

Vel ankommet ved det gamle fyrtårn, blev vores grej rigget til og passende beklædning 'smurt på kroppen'. Dernæst var det bare at vade de 500-850 meter over marken for, at komme til vandet. Øv - Var den første kommentar. Der var meget flydende ålegræs, og blev ikke foretaget et eneste kast, hvor der ikke har skidt på endegrejet. Vi holdt stand i små 2 timer inden vi mistede modet og blev enige om at søge andet vand.

Turen gik dernæst til Madses Klint. Efter ankomst gik vi os en runde for at lure omgivelserne af. Og hvilken natur. Syndt det stadig var tåget, men man fik klart et meget godt indtryk. Vandet var meget klart og ikke mindst fri for ålegræs. Tilbage til bilerne og omgangen med grej og påklædning startede igen. Det var en stort fornøjelse af være der. Det var stadig kold, men der kunne nu fiskes igennem og ingen forstyrrelser i form af ålegræs.

Det blev alligevel til en god fisketur i kammeratlig ånd, dog uden fisk. Ingen af os fik hug på krogen, men hvad gør det, når man oplever storslået natur, der kun efterladte ønsket om noget sol på dagen.

Svinø Strand

tirsdag, 10 august 2004
Kenneth skriver:

Så blev årets første kysttur en kendsgerning. Valgte at tage et par timer ved stranden. Startede under land og søgte udefter. Min kinetec 10.6 fod kyststand er nu noget specielt i forhold til alle de andre stænger jeg har til andre former for fiskeri.

Jeg fiskede kun med blink. Startede med en hvid stripper og derefter en sort/sølv tobis. Under fiskeriet, så jeg en masse tobiser hoppe i vand overfladen. Der var iøvrigt havblik. Det var en smuk aften med fralandsvind, en noget stærk strøm, og ingen mennesker.

Det blev nu til en nul tur - men hvad går det, når en så dejlig aftentur er balsam for sjælen..

Højstrup Fælledskov

torsdag, 25 juli 2002
Kenneth skriver:

Nu var dagen endelig kommet hvor jeg skulle træde mine første skridt ud i verden af fluefiskere. Jeg havde aftalt at mødes med en habil fluefisker, der gerne ville forsøge sig som en 'mentor' for mig. Håbet er så også samtidig at vi kan blive kommende lystfisker kammerater. Her den første gang skulle jeg lære om ganske alm. standard kast med fluestang.

Jeg kom til aftalt tid. Der blevet hilst og der skulle så monteres flueline, forfang. Snakken gik på det udstyr jeg havde valgt at investere i. Dernæst skulle mit indkøbte fluebindersæt for begyndere vises frem. Klokken gik og blev mange. Der skulle lige nydes en grillet havørred filet og så ellers afsted på tur til en nyt spot for begges vedkommende. Klokken var nu blevet mange og vi havde desværre også vejret lidt imod os - og derfor blev der ikke fluefisket så meget som ønsket. Det blev kun til spinneriet. Vi fangede ikke noget men blev enige om at forsøge dette spot en anden god gang.

Så desværre. Det blev ikke denne gang jeg skulle forsøge mig som fluefisker. Men jeg har mødt en ny lystfisker og det virker som om at kemien passer os godt. Så det har været en udbytterig dag trods alt.
Copyright © 2001-2010 by Lystfiskerfreak.dk - Hosted by Solarisfreak.dk. Using Elxis CMS.